Co s migrénou?

26.05.2016 14:41

 

Někdo tento pojem používá jako ekvivalent pro bolest hlavy. Ale pro někoho je to naopak několikahodinový či několikadenní stav, kdy je úplně mimo. Tento článek bude poněkud osobní. Jednak proto, že má dobrý konec a jednak proto, že může být velmi významnou inspirací pro člověka s migrénou.

První migrénu jsem měla asi ve 14 letech. Výpadky zraku a necitlivost ruky jsem považovala chvíli za nějakou virózu, tehdejší kamarádka mi to odsouhlasila. :) Pak se ale začala pravidelně opakovat, jednou za měsíc. Byl to stav, kdy jsem měla asi na půl hodiny výpadky zorného pole (trubicové vidění) a ztráta citlivosti v ruce, prstech, v obličeji, jazyku. Doprovázené celodenním zvracením a tak silnou bolestí hlavy, že člověk má pocit, že to není slučitelné se životem. Mluvení a použití paměti byly hodně omezené během celého dne. Občas jsem měla pocit, jako kdyby to byl jakýsi restart mozku. Byly to muka, a protože moje mamulka se tím trápila celý život, tak to vypadalo, že jsem to holt podědila.

Migréna se ostavovala nevyzpytatelně. V době velkého psychického vypětí to však byla téměř jistota. Na neurologii jsem absolvovala všemožná vyšetření, ale nic zvláštního naštěstí nenašli. Tak jsem začala dostávat recepty na různé prášky. Často se střídaly a nemělo to žádný význam, ani rozpustné prášky na akutní žaludeční nevolnosti během záchvatu (tak se tomu totiž odborně říká) vůbec nepomohly. Přestala jsem tam chodit ve chvíli, kdy jsem dostala prášky k pravidelnému užívání a teoreticky mohly omezovat koncentraci při řízení auta. Přestala jsem brát cokoliv, po devíti letech bezvýsledného hledání způsobu, jak zvýšit kvalitu svého života, jsem tento stav přijala a naučila se s ním žít.

Asi největší strach z migrény jsem měla v den maturity, v den státnic a v den svatby. Protože, jakmile to začalo, bylo vymalováno, pořádně nevidím, necítím a mám problém mluvit a vnímat. Před maturitou mi lékařka napsala s doporučením revizního lékaře nějaké dva speciální „driáky“. Prý, když si je vezmu hned při začínající migréně, přejde to. Na maturitu jsem ho naštěstí nepotřebovala. Ale pak jednou jsem ho zkusila použít. A co myslíte? Vůbec nic. Proběhla další klasická migréna bez jakékoliv změny, zmírnění projevu. Prostě nefungovalo to vůbec.

Ani po prvním porodu se nic nezměnilo. Ani po druhém.

Ale změnilo se to před třemi lety, v mých 33. Naprosto z úplně jiného důvodu jsem začala jíst zelené potraviny Green Ways, Ječmen i Chlorellu. Ten důvod byl silný únavový syndrom. Po roce jsem si mimochodem uvědomila, že za poslední rok jsem měla migrénu jen jednou a byla docela slabá. Nepříkládala jsem tomu význam, protože tento malý zázrak se mi jednou stal už i dříve, ještě před narozením dětí. Ovšem druhý rok se zelenými potravinami tomu tak bylo taky. V současnosti se mi většinou ozve jednou do roka, při vysokém stresu, má rychlý průběh, lehká bolest hlavy, krátké potíže s citlivostí prstů, trošku nefunkční paměť, žádné žaludeční potíže.  Do 2 hodin jsem schopná zase „žít“.

Na příjemné změny si člověk velmi rychle zvyká a moje „migrénové záchvaty“ jsou v daleké minulosti. A já jsem za to tak vděčná! Řada lidí s tímto žije celý život, píchají si při záchvatech injekce, které některým lidem průběh zmírní nebo zkrátí. Mně to ovšem nefungovalo.

Postupně jsem se dopátrala ke dvěma základním příčinám: hormonální systém a potíže se štítnou žlázou, které nejsou definovatelné a stanovitelné. Hormony jsou tak složitý mechanismus, že člověk do toho jen velmi, velmi těžko s naším „omezeným“ rozumem a přístroji prospěšně zasáhne tak, aby tam navrátil přirozenou rovnováhu. Další důvod je omezená transportní kapacita červených krvinek, které mají na starosti zásobovat kyslíkem celé tělo. A teď si uvědomuji ještě jednu souvislost. V mozku bylo pravděpodobně to kritické místo špatně zásobeno krví, snad zúžená céva, kdoví, neurochirurg by nám řekl. :) Každopádně jsem s tím zeleným pořešila tohle všechno – cévy, hormony, krvinky. Ne jen hormonální systém, ne jen cévy. Všechno. A ejhle, tělo dostalo to, co potřebovalo, aby přestalo ve stresu takhle stávkovat. Teda, stávkovalo i mimo stres, ale ve stresu se zvýšila četnost migrén. Ale něco se tam prostě změnilo.

Jednou jsem s dávkováním lajdačila a nebyla vzorná a šup, „přišla“ migréna. Alespoň mám motivaci k pravidelnosti. :)

A pokud tohle právě čtete, koulíte očima a vrtíte hlavou a máte za sebou zrovna svou migrénu, nebo vypočítáváte, kdy bude další, to totiž každý „migrenik“ tak nějak odhadne. Začněte pít Ječmen a Chlorellu Green Ways. To Vám nepíšu proto, že se věnuji odbornému poradenství pro tyto zelené potraviny. To vám píšu proto, že vám moc přeji život bez migrén. A pokud se to povedlo mně, máte obrovsky vysokou šanci, že vás tento dárek od přírody čeká taky!!! :)

Pokud máte zájem o bližší informace o zelených potravinách a migréně, napište mi. Těším se na dotazy. :)

Janca.zikova@email.cz

www.ZdraviPodKontrolou.cz

 

Přeji Vám hodně zdraví, lásky, lehkou hlavu a ostrý zrak! :)

S láskou

Jani-čka

 

P.S.: Jo, a prosím vás, hlavně nezačněte samoléčbu po poradě v lékárně nebo zdravé výživě s tamními ječmeny a chlorelami. :)